Alla inlägg under april 2012

Av Bergman - 23 april 2012 21:41

Efter tre dagars vila från löpning (ägnat mig åt att slita bort nålfiltsmatta från trappen istället) så pirrade det faktiskt i benen i lördags, och i söndags!


Idag var det intervall. Finfint gick det. 5 tusingar, 3,37, 3,49, 3,39, 3,56, 3,39. Ja, är uppför på de långa tiderna. Kändes oväntat bra. Avslutade med 6x45/15 och slutligen lite spänst. Faaaaantastiskt härligt.


Har det vänt, är det så? Dock kändes det tungt på slutet då jag körde längs det blöta elljusspåret. Måste ut och plöja skog i veckan för jag är sååå svag där... men det ska det bli ändring på...


Nu är det snart sovadags och peppa för imorrn, då är det orientering/skogsintervaller på schemat.

ANNONS
Av Bergman - 19 april 2012 20:45

Idag tog jag mig ut på en liten runda. Har ju varit hemma och sjuk och nu tyckte jag det var dags att ge sig ut en sväng. Och vad skööönt det var! Ibland blir jag sådär förvånad över hur skönt det är att vara ute och springa.


Nuläget till trots... det var trevligt och jag bröt inte ihop. Har ju de senaste dagarna haft problem med domnande lår, men det kändes bra, dock blev jag yr och sömnig. Jag har haft det förut. Under hela förra säsongen kom det från och till, kommer främst ihåg ICA-loppet, en halvmara på alnö som jag sprang sömnig. Ingen speciellt trevlig upplevelse att känna det som att man kommer att somna, inte för att benen är trött utan på grund av att man är sömnig! Vrickat. Trodde det var pollen, men hade det ju hela sommaren. Inte haft det förrän förra veckan och nu idag. Sååå... antar att det är stress. Det är för mycket stress nu, negativ stress och det håller på att ta knäcken på min kropp!


Upplevde dock en liten ljusning under löpningen idag. Förträngde det där jobbiga och lyfte blicken, för första gången på sjukt länge. Kände en svagt spritt i kroppen, sömnigheten till trots och trot eller inte men yrseln och sömnigheten försvann när jag lyckades få hjärnan att stanna kvar i denna ljusning.


Jag planerar att nå en formtopp om två veckor till tiomila. Och hur ska det gå till? Jag har ju kört rätt mycket mängdträning på väg i rätt makligt tempo, men nu är det slut på det. Jag måste få upp farten och tänkte testa något nytt. De ska bli pass med tempo och lite mer vila. Inte två pass om dagen nu utan ett pass men med hög kvalitet. Jag har inte kört det medvetet förut men nu blir det ett test. Jag är tung i skogen och vinglig så det blir många skogspass. Måndagsintervallerna behåller jag på asfalt/löparbana men sedan är det skogen som gäller. Skulle behöva min Ingela här nu så jag har någon att jaga i skogen!


Jag tänker mig kanske 6 pass löpning i veckan varav 4 hårda kvalitetspass och 2 distanspass och gärna 2 styrkepass till, ja, så det blir 8 pass och lite dubbla pass, men tänkte försöka komma iväg och köra styrka på förmiddagen, vila hela dagen och sedan köra hårt på eftermiddagen/kvällen.


Men nu när jag tänker på det undrar jag om jag kommer att sakna mina morgonpass? Kan man klämma in något sådant pass måntro? eller.. fan... skulle behöva ett proffs som vet exakt hur jag fungerar som kan lägga upp min träning. Jag får ringa Ingela imorgon och rådfråga, eller så mailar jag någon av mina vänner som är OL-gymnasielärare.


Kan det vara det att jag tränar för mycket? Kan man träna för mycket?

ANNONS

Presentation

Omröstning

Vars ska vi bo?
 Härnta
 Sundsvall

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Präktig småbarnsmor med Blogkeen
Följ Präktig småbarnsmor med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se